Jak tworzyć dostępne wrażenia

2023-12-04 admin

Jak tworzyć dostępne wrażenia

Od zabytków po tętniące życiem ulice miast, od restauracji po muzealne korytarze – każde miejsce ma potencjał, by stać się przyjazne dla każdego. Jak to osiągnąć? Jak zapewnić, by żadna osoba, niezależnie od swoich ograniczeń, nie musiała rezygnować z pełni doświadczeń, które oferuje świat?

Zwiedzanie i atrakcje 

Klienci biura podróży lub punktu informacji turystycznej mogą być zainteresowani zwiedzaniem miasta, zabytkowych obiektów lub muzeów, odwiedzinami w restauracjach i innych miejscach. Sprawdź, czy trasy, szlaki turystyczne i wybrane miejsca są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Dzięki temu unikniesz trudnych sytuacji, w których część grupy nie będzie mogła skorzystać z niektórych atrakcji. Zaplanuj odpowiednio czas – w niektórych obiektach poruszanie się na wózku wymaga pokonania dłuższej drogi. Dowiedz się także, z jakich rozwiązań mogą korzystać osoby z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu oraz w jaki sposób uzyskać do nich dostęp. 

Rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością wzroku:

  • audiodeskrypcja
  • tyflografika
  • inne materiały dotykowe
  • makiety
  • możliwość dotykania wybranych elementów wystawy
  • opisy z powiększoną czcionką. 

Rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością słuchu:

  • wideoprzewodniki z tłumaczeniem na język migowy
  • audioprzewodniki z pętlą indukcyjną

Możesz również sprawdzić, czy w odwiedzanym obiekcie znajdują się: 

  • pokoje rodzica z dzieckiem
  • przewijaki dla dzieci
  • komfortki (ang. changing place)
  • pokoje wyciszenia (np. dla osób ze spektrum autyzmu)
  • możliwość skorzystania z pomocy asystenta. 

Przewodnik 

Jeżeli w trakcie zwiedzania zapewniasz usługę przewodnika, rozważ możliwość wprowadzenia rozwiązań, które umożliwią otrzymanie przekazywanych przez niego informacji osobom z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu. Możesz na przykład przeszkolić swoich przewodników z prowadzenia audiodeskrypcji na żywo. W ten sposób będą w stanie opowiedzieć osobom niewidomym o tym, co jest widoczne dla pozostałych uczestników wycieczki. Jeżeli stosujesz rozwiązania typu tour guide, możesz wyposażyć je w naszyjne pętle indukcyjne, dzięki którym osoby słabosłyszące korzystające z aparatów słuchowych będą lepiej rozumiały przewodnika. Dla osób z niepełnosprawnością słuchu należy natomiast przygotować materiały w formie drukowanej lub elektronicznej (w aplikacji lub na stronie internetowej). 

Inne atrakcje 

Czy osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z parków rozrywki, parków wodnych lub uczestniczyć w aktywnościach sportowych? To często pojawiające się wątpliwości. W niektórych parkach rozrywki znajdziesz precyzyjne informacje o możliwości korzystania z poszczególnych atrakcji przez osoby z niepełnosprawnością ruchu, wzroku czy słuchu. Postaraj się uzyskać tego typu informacje wcześniej, żeby ułatwić podjęcie twoim klientom właściwej decyzji. 

Nie zakładaj z góry, że dana aktywność jest nieodpowiednia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Spróbuj zastanowić się, jak umożliwić skorzystanie z niej i zapewnić bezpieczeństwo. Pozwól każdemu samodzielnie podjąć decyzję, czy chce skorzystać z atrakcji. Przy organizacji aktywności sportowych, szczególnie tych ekstremalnych, musisz uzyskać informacje od organizatora. W Polsce są firmy specjalizujące się w prowadzeniu aktywności dla osób z niepełnosprawnościami. Na przykład na jeziorze Płotki w województwie wielkopolskim znajduje się rehabilitacyjna baza nurkowa przygotowana z myślą o tych osobach. 

Źródło: Turystyka osób ze szczególnymi potrzebami
Razem dla różnorodności

Blog

Dzięki różnorodnym perspektywom tworzymy miejsce, w którym każdy głos ma znaczenie.

Skip to content