Skip to content
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Jak tworzyć dostępne wrażenia

2023-12-04 admin

Jak tworzyć dostępne wrażenia

Od zabytków po tętniące życiem ulice miast, od restauracji po muzealne korytarze – każde miejsce ma potencjał, by stać się przyjazne dla każdego. Jak to osiągnąć? Jak zapewnić, by żadna osoba, niezależnie od swoich ograniczeń, nie musiała rezygnować z pełni doświadczeń, które oferuje świat?

Zwiedzanie i atrakcje 

Klienci biura podróży lub punktu informacji turystycznej mogą być zainteresowani zwiedzaniem miasta, zabytkowych obiektów lub muzeów, odwiedzinami w restauracjach i innych miejscach. Sprawdź, czy trasy, szlaki turystyczne i wybrane miejsca są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Dzięki temu unikniesz trudnych sytuacji, w których część grupy nie będzie mogła skorzystać z niektórych atrakcji. Zaplanuj odpowiednio czas – w niektórych obiektach poruszanie się na wózku wymaga pokonania dłuższej drogi. Dowiedz się także, z jakich rozwiązań mogą korzystać osoby z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu oraz w jaki sposób uzyskać do nich dostęp. 

Rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością wzroku:

  • audiodeskrypcja
  • tyflografika
  • inne materiały dotykowe
  • makiety
  • możliwość dotykania wybranych elementów wystawy
  • opisy z powiększoną czcionką. 

Rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością słuchu:

  • wideoprzewodniki z tłumaczeniem na język migowy
  • audioprzewodniki z pętlą indukcyjną

Możesz również sprawdzić, czy w odwiedzanym obiekcie znajdują się: 

  • pokoje rodzica z dzieckiem
  • przewijaki dla dzieci
  • komfortki (ang. changing place)
  • pokoje wyciszenia (np. dla osób ze spektrum autyzmu)
  • możliwość skorzystania z pomocy asystenta. 

Przewodnik 

Jeżeli w trakcie zwiedzania zapewniasz usługę przewodnika, rozważ możliwość wprowadzenia rozwiązań, które umożliwią otrzymanie przekazywanych przez niego informacji osobom z niepełnosprawnością wzroku lub słuchu. Możesz na przykład przeszkolić swoich przewodników z prowadzenia audiodeskrypcji na żywo. W ten sposób będą w stanie opowiedzieć osobom niewidomym o tym, co jest widoczne dla pozostałych uczestników wycieczki. Jeżeli stosujesz rozwiązania typu tour guide, możesz wyposażyć je w naszyjne pętle indukcyjne, dzięki którym osoby słabosłyszące korzystające z aparatów słuchowych będą lepiej rozumiały przewodnika. Dla osób z niepełnosprawnością słuchu należy natomiast przygotować materiały w formie drukowanej lub elektronicznej (w aplikacji lub na stronie internetowej). 

Inne atrakcje 

Czy osoby z niepełnosprawnościami mogą korzystać z parków rozrywki, parków wodnych lub uczestniczyć w aktywnościach sportowych? To często pojawiające się wątpliwości. W niektórych parkach rozrywki znajdziesz precyzyjne informacje o możliwości korzystania z poszczególnych atrakcji przez osoby z niepełnosprawnością ruchu, wzroku czy słuchu. Postaraj się uzyskać tego typu informacje wcześniej, żeby ułatwić podjęcie twoim klientom właściwej decyzji. 

Nie zakładaj z góry, że dana aktywność jest nieodpowiednia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Spróbuj zastanowić się, jak umożliwić skorzystanie z niej i zapewnić bezpieczeństwo. Pozwól każdemu samodzielnie podjąć decyzję, czy chce skorzystać z atrakcji. Przy organizacji aktywności sportowych, szczególnie tych ekstremalnych, musisz uzyskać informacje od organizatora. W Polsce są firmy specjalizujące się w prowadzeniu aktywności dla osób z niepełnosprawnościami. Na przykład na jeziorze Płotki w województwie wielkopolskim znajduje się rehabilitacyjna baza nurkowa przygotowana z myślą o tych osobach. 

Źródło: Turystyka osób ze szczególnymi potrzebami
Razem dla różnorodności

Blog

Dzięki różnorodnym perspektywom tworzymy miejsce, w którym każdy głos ma znaczenie.